Tuesday, February 6, 2007

Mix Fundatie - ArtEZ

Onder de titel MIX FUNDATIE - ARTEZ presenteert het Zwols museum de Fundatie een tentoonstelling van zes afgestudeerde ArtEZ-CABK studenten. Zij nemen op de bovenverdieping van het Paleis a/d Blijmarkt in Zwolle het heft in handen en presenteren er: MIX. Fundatie-ArtEZ
In juni 2006 sloot het collegejaar van de Zwolse kunstacademie ArtEZ-CABK traditiegetrouw af met een grote overzichtstentoonstelling van het werk van de vele afstudeerders. Zes van hen blonken uit en werden uiteindelijk genomineerd voor de ArtEZ-CABK academieprijs. Sietske van Marrum, afgestudeerd bij Interieurarchitectuur, heeft uiteindelijk de academieprijs gewonnen.
Museum de Fundatie heeft de nominaties beloond met een éénmalig gastcuratorschap in het Paleis a/d Blijmarkt. De genomineerden werden uitgenodigd een aantal topstukken uit de collectie van de Fundatie te selecteren en deze gekoppeld aan hun eigen werk tentoon te presenteren. Zo is er een levendige expositie van dubbelfavorietenontstaan: de mooiste werken van de Fundatie gemixed met het beste dat de jongste generatie Zwolse kunstenaars te bieden heeft. Een tapijt van Colenbrander in combinatie met een levend hedendaags tafelkleed, koppen van Marini en Altorf in een gloednieuwe installatie. Permeke, Chabot en vele andere verrassende keuzes uit de collectie zullen in MIX Fundatie-ArtEZ in een compleet andere context dan normaal te zien zijn. MIX Fundatie-Artez prenteert werk van Harro van Aalderen, Elise van der Linden, Sietske van Marrum, Leonie Meijer, Desirée Post en Marinda Veenema.
Sietske van Marrum (Interieurarchitectuur):‘Ik reageer op wat mij verwondert. Ik reageer op wat ik zie.’ ‘Mijn fascinaties gaan vooral uit naar littekens, leegte, herinnering en poëzie. Liefde voor detaillering. Mijn doel is mensen te verwonderen. Puur en eerlijk. Mijn handschrift, mijn eigen taal. Een taal die mensen beweegt en aanraakt.’
Op de foto's is een deel van haar bijdrage aan de expositie zichtbaar.


MIX Fundatie-ArtEZ 16 November 2006 t/m 18 Februari 2007, di t/m zo 11-17 uur
Paleis a/d Blijmarkt, Blijmarkt 20, Zwolle
Meer informatie: www.museumdefundatie.nl
T 0572 388 188

No comments: